Dissabte, juliol 27, 2024
spot_img

RUTA 7C: Barraques i Coves del Bosc de la Torre i la Cingle del Pusso

L’objectiu d’aquesta ruta és mostrar o visitar una sèrie de llocs que considerem importants en aquesta zona (Alforja – Aleixar – Vilaplana). Lògicament per a accedir a ells hem traçat un recorregut que es pot seguir si es disposa del temps necessari. O se’n poden descartar alguns per escurçar el recorregut ja que els camins que ho permeten són molts i ben visibles. Exceptuant un pas que requereix certa complexitat (però pel que va descendir, sense problemes, un nen d’onze anys) tota la ruta és factible per a gent acostumada a aquesta activitat. No obstant garanteixo que acabareu esgotats. Són llocs únics, esperem que els gaudiu.

Sinopsis:

En aquest recorregut ens endinsarem primerament al bosc de la Torre per a veure dues barraques de pedra seca i un pou cobert. Després en el terme l’Aleixar: una altra barraca més, la cova del Maginya, la dels Matxos, la font de la Figuera del Morenet, la cova d’en Massa i finalment la roca dels tres termes. A partir d’aquí en territori d’Alforja dues barraques més, un altar cerimonial i una mina. Després ascendirem a les ruïnes del mas del Pusso i la font del mateix nom. Continuem pujant fins a l’altiplà de la Mola per l’impressionant portell del Marrà. Baixarem per una bonica raconada fins a trobar un pas que ens baixarà amb alguna dificultat pel cingle vermell fins a trobar el camí dels masos. Finalment, visitarem dos masos abandonats de les Guilletes abans de tornar a la urbanització de Portugal.

Recorregut

Es recomana deixar el cotxe al Bar Portugal o bé pujar una mica fins al carrer de la Mussara (01) En el carrer de les Flors agafarem un camí pel qual a travessarem el riu i a continuació un antic camí empedrat (02) fins a l’entrada del Mas del Baget (03) haurem d’agafar una desviació per a evitar entrar en aquesta propietat fins a arribar a un pal o indicador (04). Aquí en comptes d’agafar a l’esquerra com en la ruta 7B girarem a la dreta en direcció a l’Associació Cingle Vermell, la qual tindrem a la vista durant tot el recorregut. Una mica abans d’arribar a l’ACV ens desviarem per un senderó que ascendeix fins a un camp d’ametllers just al final d’aquest trobarem un caminet (05) pel qual continuarem ascendint. Però unes desviacions ens portaran primer a una de les més interessants barraques de pedra seca d’Alforja (07). Una mica més endavant una altra desviació ens porta a una cabanya també de pedra seca (08).

La seva planta és lleugerament ovalada arribant als 2,30 m x 2,90 m, cosa que permet pernoctar amb comoditat en el seu interior. El seu sostre, com correspon a l’antiga tradició mediterrània, és de falsa volta. La seva altura de 2,50 m permet estar plantat en el seu interior.

Més avall d’aquesta hi ha un pou completament cobert (09) del segle XIX que val la pena veure. El nostre pou és de planta cilíndrica, amb un diàmetre interior de quasi un metre i un diàmetre exterior d’1,60 m. La seva altura total és de 2,10 metres. Està rematat amb una cúpula arrodonida de falsa volta, lo qual li confereix molt atractiu. La seva profunditat actual és de 13 m, i està completament sec. La porta és de llinda plana feta de maons i aquests també han estat utilitzats per a conformar el marc on hi havia col·locada una porta de fusta. D’aquesta última només se’n conserven les frontisses. El seu estat de conservació és molt bo. Després de veure’ls tornem al camí i ascendim suaument per la cresta boscosa que a més a més és la partició entre Alforja i L’Aleixar.

El nostre pou és de planta cilíndrica, amb un diàmetre interior de quasi un metre i un diàmetre exterior d’1,60 m. La seva altura total és de 2,10 metres. Està rematat amb una cúpula arrodonida de falsa volta …

Arribant a una intersecció (10) ens desviarem a la dreta si volem veure una interessant barraca sota una enorme pedra (11), la cova del Maginya (13) i la impressionant cova dels Matxos (14), les tres en territori de Vilaplana. (Encara que si ho prefereixes pots continuar directament al punt 20). Si visites la cova Matxos (14) després tornarem a una intercepció (12) que ens portarà ascendint fins a la font de la Figuera del Morenet (16). La Figuera no existeix i en realitat la font és una gruta que té una sortida als 15 metres (accessible només per primets) A partir d’aquí pots continuar pel camí de la cingla (sense baixar) fins al mas del Pusso (31). Però si vols veure-ho tot, hauràs de baixar una mica (17) i resseguir la paret del cingle vermell per a arribar primer a la cova d’en Massa (18) que en realitat és una balma murada.

Uns metres més endavant no pots deixar de veure la pedra dels tres termes (19) marcada per les inicials ALF – AM – LA (Alforja- Almusara – L’Aleixar). després ens dirigirem una mica més avall fins a arribar a una gran pedra vermella (20) molt a prop una intersecció (10) per on ja havíem passat.

Continuarem el camí i veurem dues petites barraques (21-24) abans d’arribar a un dels llocs més màgics del recorregut: “la pedra treballada (25)” un lloc que creiem que no pot haver estat altra cosa que un espai cerimonial. Puja a la pedra i descansa contemplant el cingle abans de continuar.

El senderó continua passant per una profunda mina (26) que s’endinsa uns trenta metres terra endins, i a la qual es pot entrar sense perill. Continuarem uns metres fins a topar amb un altre camí al que denominarem el camí de la manguera (27) (que baixa l’aigua la font del mas del Pusso fins a les basses de l’ACV). Seguint aquesta manguera cap avall arribaràs a l’Associació Cingle Vermell (46) (si vols baixar cal allunyar-se per a evitar els gossos). El nostre recorregut continua cap a la dreta ascendint cada vegada més, fins a arribar a la font del mas del Pusso (30). No obstant això, et recomano una mica abans visitar dos forats a la roca, el primer és petit (28), però el segon és una autèntica roca foradada (29), un lloc per a seure còmodament i contemplar la meravellosa vista. És una de les tantes recomanacions que li dec al Marc Miravall Manuel (de Maspujols) , bon coneixedor d’aquesta zona.

… el segon és una autèntica roca foradada (29), un lloc per a seure còmodament i contemplar la meravellosa vista. És una de les tantes recomanacions que li dec al Marc Miravall Manuel (de Maspujols) , bon coneixedor d’aquesta zona.

A partir de la font (30) continuarem la pujada fins al mas del mateix nom (31). El camí no està totalment visible, sembla que han obert un nou traçat que puja recte i que es confon amb un de més antic que pujava en ziga-zaga paral•lel als marges… però s’hi arriba.
El Mas del Pusso (31) pot ser un bon lloc per descansar i menjar, cal tenir en compte que estareu una estona recorrent les seves estances fins a trobar un forn de pa. També cal veure a un costat del mas una pedra treballada que és en realitat la base d’una premsa d’oli. Més que un mas en realitat sembla un conjunt d’habitatges. Va ser abandonat a principis del segle XX i els seus descendents viuen encara Alforja. Aquest és considerat el mas més encinglerat que existeixen en tota la comarca, a uns metres, per una banda, s’aixeca la paret del cingle blanc i per l’altre hi ha un precipici.

Després del mas del Pusso et proposem conèixer l’impressionant portell del Marrà (32) a través del qual ascendiràs sense dificultats fins a l’altiplà de la Mola (34) des d’on podràs gaudir d’una bona vista (33). Continuarem el recorregut per dalt de tot de la Mola fins a trobar una baixada suau (35) que ens torna altra vegada a la Cingla (a l’altura del mas del Pusso) però en aquest cas lo que tenim davant és una bonica vista del racó de les Guilletes.
Un cop havent arribat a la punta del cingle (36) podeu tornar novament al mas del Pusso (31).

Però si decideixes continuar el nostre recorregut, cal que sàpigues que hauràs de baixar per una grimpada (38) que presenta alguna dificultat. Com tot el recorregut, un nen d’onze anys el baixà, el primer, sense problema, si això encara no et convenç, veuràs ben visible una argolla a la paret on pots col•locar una corda per assegurar-te, la van col·locar els de Obrint Traça per fer la cursa dels cingles al 2016. Amb una mica d’experiència no la necessitaràs i trobaràs on aferrar-te. Després d’aquest pas, tot és més fàcil. Baixes per un bonic bosc d’alzines fins a trobar el camí dels masos i de la Mussara (39-40).

Aquest camí ja el vam recórrer fins al final a la ruta 7A i 7b. Si agafes cap a la dreta arribaràs a la font de la Pedrola i més endavant a unes escales que baixes fins a trobar el camí de les mines. En aquest recorregut et proposem girar a l’esquerra i avançar pel camí un tram per a abandonar-lo més endavant(40). El propòsit és visitar el mas de l’Aragonès primer i el mas d’en Bruno després. Si estàs molt cansat continua pel camí dels masos passant pel mas d’en Cama(44) fins al pal o indicador(04) pel qual ja has passat. Si et queden forces continua el nostre traçat per a visitar ambdós masos abandonats. El primer el mas del Aragonès(41) encara manté el sostre, té un reloj de sol i un forn. El segon, el Mas d’en Brunet(42) està més enrunat però encara conserva els seus dos rellotges de sol. Després dels masos continuaràs per una pista fins a trobar el riu(47) i una mica més enllà hi ha Portugal i l’inici i fins de la ruta.

Rogelio Portal Tejo

Nota: A Alforja Stark creiem que la millor manera de dignificar un territori és mostrant els seus atractius posant-los en un mapa. Perquè en puguin gaudir dels qui estimen amb respecte el nostre patrimoni, per això hem preparat una ruta que et permet, sense molestar ni traspassar cap propietat particular activa, visitar tant aquest com uns altres interessants indrets d’aquesta zona: Com la barraca del Bosc de la Torre, La cova dels Matxos, la cova del Midgyana, la cova del Massa, el mas del Pusso, el Portell del Marrà i molts més.

Powered by Wikiloc
Rogelio Portal
Llicenciat en Disseny Gràfic en 1996 en l'Institut Superior de Disseny de l'Havana (ISDI). Desenvolupa la seva labor per a multitud de clients, tant en l'àmbit de la fotografia com en el del disseny a través del seu estudi Assumptes de Disseny. Des del 2006 viu a Alforja.
RELATED ARTICLES

ÚLTIMES NOTÍCIES

DESTACADES

Uso de cookies

Aquest lloc web utilitza cookies perquè vostè tingui la millor experiència d'usuari. Si continua navegant està donant el seu consentiment per a l'acceptació de les esmentades cookies i l'acceptació de nostra política de cookies, Fes clic a l'enllaç per a major informació.plugin cookies