Dissabte, abril 20, 2024
spot_img

RUTA 4: El Mirador el punt més alt de la nostra terra amb 915 m sobre el nivell del mar

Aquesta ruta ens portarà passant pel coll d’Alforja a un dels llocs més significatius i punt més elevat del terme d’Alforja amb 915 m: “El Mirador”. Josep Fusté lo descriu com: “…per damunt d’aquesta munió de turons que s’encimbellen a la nostra terra, cada poble ha lloat el més alt per fer-lo entre la seva nissaga el rei sobirà” En la seva cima podràs albirar una petita obra de l’escultor Jassans. També es visiten altres llocs igualment suggestius com les restes de la nevera del Toribio. La tornada la farem per l’antic camí de Porrera paral·lel a la riera d’Alforja, passant pel seu naixement, i tots els seus afluents”.

DESCRIPCIÓ DE LA RUTA:

El millor lloc per a deixar el cotxe és el pàrquing del Parc dels Amics d’Alforja (00) o el gran aparcament que hi ha al costat de la rotonda. Des d’aquí enfilem fins al rentador Nou (02) passant pel cementeri. Travessem tot el poble i passem pel Castell, fins a arribar al pont de la Balcella (03), des d’on comença el camí de St. Antoni. A la sortida del poble trobem, la creu de Pedra (04), i no molt lluny d’aquí trobarem a la dreta la petita capella de St. Antoni Petit (05), restaurada recentment. Uns metres més endavant veurem a la nostra esquerra el llit de la riera i el camí (06) que ens condueix a l’ermita de St. Antoni. Et recomanem visitar-la a la tornada, ja que aquest punt és un lloc recomanable per descansar.

Es continua seguint el curs de la riera d’Alforja passant per un ressorgir de l’aigua, a la dreta del camí provinent del barranc del Còdol (07). Deixarem més endavant a l’esquerra una petita creu de Ferro (08) que marca l’inici del camí de Puigcerver i continuarem fins a l’Arenal (09) on ens trobarem una segona bifurcació. A l’esquerra tenim l’antic camí de Porrera i a la dreta, pel que continuarem, és l’antic camí del Coll o de Cornudella. Ascendirem suaument fins a una altura des d’on podrem apreciar una bona vista de la Timba (27), el barranc de les Comes i una mica més lluny la riera d’Alforja.

Aigua del Barranc del Codol-00

Més endavant ens trobarem a l’esquerra un camí que baixa al llit del barranc i continua fins al mas del Botó. Seguidament per la següent desviació a la dreta (10) fem cap a l’entrada de la finca mas Olivella, un mas adaptat com a masia rural. També per aquí però avançant uns 200 m de cara al Cingle trobarem un recent inaugurat camp de tir amb arc. És un circuit professional de més de 20 dianes 3D i 2D en un recorregut forestal de quasi 1000 metres.

A partir d’aquest encreuament  (10) de camins comença un espès bosc de pins on destaquen els tres pins del Xuxo (11), al final del bosc just on el camí es bifurca veurem a la dreta el saltador d’aigua del barranc de les Comes(12). Cal seguir primer a l’esquerra i després, on el camí es divideix novament, girarem a la dreta entre alts marges.

pins-del-xuxu-03
A partir d’aquest encreuament (10) de camins comença un espès bosc de pins on destaquen els tres pins del Xuxo (11)

El camí vell del coll d’Alforja ascendeix lentament entre zones de cultiu i boscos, paral·lel a l’esmentat barranc de les Comes, alguns trams s’han cimentat per a atenuar l’erosió de les aigües. No tardaràs a arribar a un altre encreuament (13) en aquest cas ambdós brancs ens conduiran a la nostra destinació. Per l’esquerra trigaràs molt més però passaràs per una mina d’aigua i uns metres més enllà per les runes del mas d’en Sarobé, que dóna nom a tota la partida.

Continuaràs a tocar per “la Foia del Móra” i el barranc dels Llobregats per més tard incorporar-te a la carretera de Puigcerver travessant unes partides de terres de cultiu conegudes com les Salòquies, un vocable molt antic probablement heretat dels àrabs com passa amb el nom del nostre poble. Uns 100 metres abans d’arribar al Coll veuràs a la dreta les restes de la nevera del Toribio (16)

nevera-toribio-01

Però si vols estalviar temps millor continuar per la dreta (13) i ascendir directament al Coll d’Alforja (15) seguint el traçat de l’antic camí, molt transitat fins que es va construir la carretera a meitats del s. XIX. Poc abans d’arribar veuràs a l’esquerra del camí les runes d’una altre antic mas conegut com el mas del Bover (14) (o mas del Salat). El coll d’Alforja situat a 641 m de altitud, és un antic pas que comunica les terres del Camp de Tarragona amb el sector oriental del Priorat i les terres de Lleida. Just al final del camí veuràs a la dreta una gran esplanada i una mica més enllà la carretera que baixa fins Alforja. A l’altre costat hi ha una branca que marxa cap a Arbolí. A la nostre esquerra neix la carretera de Puigcerver també identificada com GR-7. (que discorre entre el coll de la Teixeta, passa per Puigcerver, continua cap al coll d’Alforja i s’endinsa al terme d’Arbolí)

Agafarem la carretera de Puigcerver (GR-7) però només uns metres, ja que en el primer tomb l’abandonarem per agafar un altre camí. Dels dos que trobarem a la dreta seguirem pel més proper i tancat amb una cadena (17). Encara que abans si ho prefereixen, podríem donar un cop d’ull a les restes de la nevera del Toribio (16). Es troba a uns 100 metres seguint el GR-7 (o carretera de Puigcerver) immediatament després de la primera corba, a l’esquerra i gairebé visible des del camí dins un bosc d’alzines i pins. Però malauradament en queden poques restes d’aquesta nevera, ja que fa bastants anys es van tirar dins una bona quantitat de porcs que s’havien mort de pesta i quan el veïnat va protestar per la mala olor que arribava al poble, ho van tapar tot amb terra i pedres. Un cop vistes les restes que queden recularem per trobar el camí anteriorment indicat (17) el qual ens quedarà aquesta vegada a l’esquerra.

Corriol del Mirador-04
… agafarem un corriol (19) que entra al bosc …

Ens endinsarem per la serra del Mirador a la recerca del seu punt culminant d’igual nom, seguint el camí del pla de les Bombes (17), que se l’anomena així per haver-s’hi trobat una caixa de granades de mà abandonada per les tropes republicanes, encara és possible, si es busca bé per la zona, trobar material d’aquella època, ja que a tota la regió hi havia tropes i llocs de vigilància. El camí transcórrer en la seva primera part per una pista de carro d’ascens suau però constant en mig d’un bosc espès. De mica en mica aniran apareixent algunes clarianes fins a arribar al pla del Moreno (18) on hi ha una bifurcació a l’esquerra però nosaltres continuarem recte. Després d’uns 400 metres el camí fa un gir pronunciat a la dreta, just en aquest revolt, agafarem un corriol (19) que entra al bosc (a l’esquerra del camí) pel que continuarem avançant en la mateixa direcció.

És tan dens el bosc que únicament alguns rajos de sol aconsegueixen traspassar-lo. A poc a poc t’aniràs situant en la carena i arribaràs a un descampat on afloren unes pissarres erosionades pels agents metamòrfics la qual cosa significa que has arribat al coll de Miquel Vicent (20). Aquest és un bon lloc per aturar-se a contemplar les vistes. Si des d’aquí baixes cap a la dreta resseguint el curs del barranc Fondo trobaràs una bassa i una mica més enllà l’entorn màgic de la font del Teix. És una propietat privada i per això no l’incloem a la ruta.

font-del-Teix

Des del coll de Miquel Vicent encara ens queden 300 m més entre el bosc fins a topar amb el senyal cartogràfic que indica que estem al Mirador (21), el punt més elevat de la serra del Mirador, i del terme d’Alforja a 915 m. La panoràmica des d’aquí és impressionant uns metres més avall del monòlit de pedra que assenyala el cim del Mirador hi ha un petit pessebre, obra dels reconeguts germans Jassans, que s’acostuma a visitar l’últim diumenge abans de Nadal. Hi ha un quadern, ben protegit, on s’hi pot deixar constància de l’estada. Es prega respectar el lloc i deixar-ho tot tal com s’ha trobat.

el-mirador-00
Hi ha un quadern, ben protegit, on s’hi pot deixar constància de l’estada. Es prega respectar el lloc i deixar-ho tot tal com s’ha trobat

Per tornar a Alforja, et recomanem avançar continuant pel mateix camí de la cresta de la serra del Mirador fins al coll de Cortiella. Passaràs per la punta de Vacaró (22) és un pedragal al qual el camí li passa per un costat, si volem arribar fins al cim, ens hem de desviar uns metres però val la pena. A partir d’aquí el descens és fort i ens exigeix ser prudents, tot i això el senderó és agradable, alternant bosc amb clarianes que ens permeten gaudir de les vistes.

Punta-del-Vacaro-02

Des del coll de Cortiella (23) també s’aprecia una panoràmica molt interessant, a un costat tota la vall d’Alforja i per l’altra la vall de Cortiella. Seguint amb la ruta 4, aquí agafarem el camí de Porrera en direcció a Alforja. La primera part del camí descendeix ràpidament zigzaguejant i abrigat pel dens boscatge de roures, alzines i castanyers. Si estàs en silenci, sentiràs els Picots Garsers treballant. Actualment els trams que queden de l’antic camí de ferradura cada vegada es fan més complicats de distingir entre la vegetació.

“En un d’aquests revolts a no més de 300 m del Coll on avui creix un notori gatell rogejat d’uns quants castanyers, trobaràs molta humitat en el jaç del camí (sobretot al talús dret)” cita A.Martorell, és l’única cosa que podràs veure de la font de la Canaleta (24) que dóna nom al barranc i a tota la zona. Sembla que el nom li ve d’una petita canaleta que servia per a facilitar la recollida de l’aigua, però tot va quedar soterrat per les obres del nou traçat del camí. La font de la Canaleta és l’origen de la riera d’Alforja.

Font de la Canaleta-00
… trobaràs molta humitat en el jaç del camí (sobretot al talús dret)”, és l’única cosa que podràs veure de la font de la Canaleta (24)

El camí continua descendint suaument, però les zones boscoses deixen pas als conreus. En primera referència al cultiu de l’avellana a Catalunya consta que el 1287 ja es cultivava a Alforja precisament en aquesta zona. Apareixen per aquí alguns antics masos com el mas d’en Lluc (25), en l’interior del qual hi ha cubs per a fer-hi vi. La importància d’aquest mas ens fa suposar que no fos l’antic mas d’en Roig que dóna nom a aquesta gran partida.

Mas den Lluc-00

El camí no se separa mai de la riera del barranc de la Canaleta fins a arribar a l‘aiguabarreig (26), la confluència amb dos altres barrancs: el dels Llobregats i el de l’AbeIla, on en realitat comença la riera d’Alforja. Aquí trobarem el mas del Botó, un dels altres antics masos importants de la zona. Una mica més endavant retrobem la Timba (27) on s’uneix l’aigua del barranc de les Comes i on encara és possible veure restes d’antigues edificacions difícils d’identificar.

Entre les quals destaca un arc o pont on es pot arribar seguint el curs del barranc, possiblement una conducció d’aigua. A partir d’aquí comença (o finalitza) l’itinerari de la natura: una seria de plafons explicatius al costat del camí amb el nom i una descripció de les principals espècies d’arbres que trobem al nostre pas.

la-timba-07

Arribarem novament a l’Arenal (09) i a partir d’aquí recorrerem un tram que ja coneixem fins a arribar a la cruïlla de l’ermita de St. Antoni (06). Haurem de travessar la riera si com a súmmum volem visitar aquesta ermita (28), gaudirem d’un magnífic paratge ple de vegetació amb una font d’aigua deliciosa que antigament es venia embotellada. També podràs contemplar una important pintura mural de Jaume Queralt abans de tornar Alforja: Els miracles de St. Antoni inaugurat el 2015.

Quan abandonis l’ermita et recomanem ho facis per les escales de fusta que surten pràcticament  davant d’aquesta, era un antic camí (29) recentment recuperat, doncs l’aiguat de sant Tomàs el 10 d’octubre de 1994 se l’havia endut. A partir d’aquí el camí fins al Pàrquing es fa travessant el poble, per on vulguis.

L'ermita de Sant Antoni de Pàdua.
L’ermita de Sant Antoni de Pàdua. podràs contemplar una important pintura mural de Jaume Queralt abans de tornar Alforja: Els miracles de St. Antoni inaugurat el 2015.

FITXA TÈCNICA:

Lloc d’inici: Parc Amics d’Alforja
Tipus de ruta: circular
Dificultat: mitjana
Durada aproximada: 5 h
Recorregut total: 14,9 km
Desnivell aproximat: 530 m
Altitud: mínima 369 m màxima 897 m
Tipus de camí: trams de pista alternant amb corriols per la carena
Antics camins: antic camí de Cornudella – antic camí de Porrera
Passos perillosos: no
Punts d’interès: els pins del Xuxo – coll d’Alforja – restes de la nevera del Toribio – el Mirador – coll de Cortiella – font de la Canaleta – la Timba – recorregut de la natura – ermita de St. Antoni, etc.
Cobertura gps i mòbil: gps tota la ruta – cobertura Movistar
Aigua: a l’inici i final ermita de St. Antoni  (vegeu waypoints)
Opcions: Ruta pel mas d’en Sarobé, restes de la nevera del Toribio, la font del Teix
Observacions: al coll de Cortiella entronca amb la Ruta 2 i la Ruta 3

WAYPOINTS:

00- Parc Amics d’Alforja, 01- Pàrquing rotonda, 02- Rentador Nou i font de més Amunt, 03- Pont de la Balcella, 04- Creu de Pedra, 05- Capella de sant Antoni Petit, 06- Cruïlla ermita de St. Antoni, 07 – Aigua del barranc del Còdol, 08 – Creu de Ferro, 09 – L’Arenal, 10 – Cruïlla de Mas Olivella, 11- Els pins del Xuxo, 12- Cruïlla del Saltador, 13- Cruïlla del mas d’en Sarobé 14- Mas del Bover, 15- Coll d’Alforja, 16- Nevera del Toribio, 17- Camí del pla de les Bombes, 18- Cruïlla del Pla de Moreno,
19- Corriol del bosc de l’Arrel, 20- Coll de Miquel Vicent, 21- El Mirador o Motllo, 22- Punta del Vacaró, 23- Coll de Cortiella, 24- Font de la Canaleta, 25- Mas d’en Lluc, 26- L’Aiguabarreig, 27- La Timba, 28- Ermita de St. Antoni, 29- Antic camí de St. Antoni, 30- Plaça Mercadal.

LA RUTA AMB L’APP DE WIKILOC

Powered by Wikiloc

Rogelio Portal amb la col·laboració del Centre d’Estudis Ramon de Ganagot
Patrocinat per l’Ajuntament d’Alforja – Rutes i camins d’Alforja

Rogelio Portal
Llicenciat en Disseny Gràfic en 1996 en l'Institut Superior de Disseny de l'Havana (ISDI). Desenvolupa la seva labor per a multitud de clients, tant en l'àmbit de la fotografia com en el del disseny a través del seu estudi Assumptes de Disseny. Des del 2006 viu a Alforja.
RELATED ARTICLES

ÚLTIMES NOTÍCIES

DESTACADES

Uso de cookies

Aquest lloc web utilitza cookies perquè vostè tingui la millor experiència d'usuari. Si continua navegant està donant el seu consentiment per a l'acceptació de les esmentades cookies i l'acceptació de nostra política de cookies, Fes clic a l'enllaç per a major informació.plugin cookies