Falses pintures rupestres a l’abric de Cabrafeixet

Falses pintures rupestres a l’abric de Cabrafeixet

by -
0 2158

Les pintures rupestres de l’abric de Cabrafeixet al Perelló, són uns dels conjunts més significatius de la pintura naturalista llevantina de Catalunya. En la nostra visita el passat dissabte  8 d’octubre (sorprenentment) a més a més de les autèntiques de més de 6000 anys d’antiguitat descobrírem, en un altre abric proper, dos conjunts relativament similars però molt menys antics i presumptament (per dir-ho benèvolament) gràcies a l’acció d’algun bromista.

Les autèntiques pintures rupestres de l’abric de Cabrafeixet

barranc-de-les-nines
L’abric es troba just al començament del Barranc de les Nines

L’abric amb les pintures autèntiques es troba just al començament del Barranc de les Nines, al vessant oriental de la Serralada del Cardó. S’hi pot accedir fàcilment des de la població del Perelló, per una ruta senyalitzada, el GR-192. Encara que agafant la carretera del Perelló a Rasquera, t’hi pots acostar amb cotxe fins a un pàrquing que hi ha a uns 10 minuts de distància.

Les pintures rupestres abric de Cabrafeixet ja eren conegudes, des de fa temps, pels pastors i agricultors de la zona, els quals ho van comunicar al Sr. Joan Margalef i aquest a l’equip de l’Institut d’Estudis Catalans. Però paradoxalment (no són les úniques) no van ser reconegudes com a prehistòriques fins a 1922, durant una segona expedició efectuada per l’equip de P. Bosch Gimpera i J. Dt. Colominas. L’estat actual del jaciment i (les noves reixes) és deu a una restauració duta a terme el 2011 pel Servei d’Arqueologia.

pintures rupestres abric de Cabrafeixet
L’abric té uns 10 m de longitud i una profunditat no major de 3m i està envoltat per una reixa per a protegir-lo dels vàndals

Tres caprins, una cérvola, un arquer i restes de pigment identificats com un segon arquer.

L’abric té uns 10 m de longitud i una profunditat no major de 3m. S’han comptabilitzat un total de 13 imatges agrupades en tres zones encara que la gran majoria actualment són difícils d’apreciar i moltes altres han desaparegut. Les principals pintures es localitzen a l’extrem dret de la cavitat i es corresponen amb tres caprins, una cérvola, un arquer i restes de pigment identificats com un segon arquer. En total 6 representacions amb tonalitats que van del castany-vermellós fosc al vermell.

pintures rupestres abric de Cabrafeixet
Les pintures més ben conservades es corresponen amb tres caprins, una cérvola, un arquer i restes de pigment.

Les falses pintures rupestres al Racó de l’Estrada agrupats en dos conjunts.

Una mica més enllà de l’abric de Cabrafeixet, continuant el mateix sender, arribarem a un lloc conegut com Racó de l’Estrada al fons d’aquest racó i ocult parcialment per la vegetació trobem l’abric amb les falses pintures. Ho hem comunicat a l’oficina de turisme de l’ajuntament del Perelló, a la que ens ha atès, Montse,  i ens ha comunicat que no tenien constància de l’existència d’aquestes  pintures. Lo que suposadament indica que deuen haver estat executades recentment.

Pel que respecte a l’execució hi ha detalls que proven la seva falsedat, però vistes en el context de milers de pintures similars, podrien passar com autèntiques. Segurament l’autor prengué com a referència un exemple existent. Trobem dos conjunts separats per uns 10 m. En el situat més a la dreta van ser més acurats que en el segon, on pel que sembla s’actuà amb més pressa.

El que més crida l’atenció és la intensitat del color, sobretot si tenim en compte l’estat actual de les pintures originals a uns 150 metres. Això i el fet que deixessin gotes de pintura en la part inferior de la paret i del terra, ens indica que possiblement no volien ocultar el seu origen actual. De qualsevol forma tant si pretenien fer-les passar per autèntiques, si simplement passaven l’estona, o fins i tot si forma part d’una acció propagandística, els autors demostren bastant desconeixement de l’art rupestre en general.

El lloc escollit és un lloc reconegut i catalogat des de fa temps com a lloc d’habitacle de comunitats prehistòriques.

També cal tenir en compte el lloc escollit: molt a la vista, i a menys de 20 metres del camí que recorre el Racó de l’Estrada. Però sobretot, un lloc reconegut i catalogat des de fa temps com a lloc d’habitacle de comunitats prehistòriques, possiblement pel fet que la zona oferia protecció, posseïa aigua i abundant caça.

pintures-rupestres-cabrafeixet-09
L’abric és un lloc reconegut i catalogat des de fa temps com a lloc d’habitacle de comunitats prehistòriques.

La Cova de la Mallada i el seu entorn ha estat ocupat des del Magdalenià.

Si continuem el camí uns 5 minuts arribarem, al barranc de la Mallada on es localitzen tres cavitats: una al marge esquerre, l’altra al marge dret i l’altra al fons denominada “la Mallada”. D’uns 20 metres de longitud i uns 7 metres d’alçada i profunditat, protegida amb una paret de grans pedres, de quasi 2 metres d’alçada aixecada segurament per pastors.

cova-mallada
Cova de “la Mallada” protegida amb una paret de grans pedres, de quasi 2 metres d’alçada.

Els anys 1953 i 1954 és van fer unes excavacions que proporcionaren un total de 1.734 peces de sílex principalment: fulles, ascles, puntes de fletxa, raspadors, nuclis, etc. Cronològicament l’ocupació de la cova correspon al Magdalenià superior. (més de 15.000 anys d’antiguitat).

El sol fet que hagin pintat en un lloc de tanta rellevància ja té delicte i segurament s’haurà d’investigar i prendre alguna determinació al respecte. De moment com a anècdota curiosa si t’interessa l’art rupestre a més a més de veure les autèntiques pintures de l’abric de Cabrafeixet pots passar per aquest altre abric a riure o a lamentar els fets.

Rogelio Portal

Rogelio Portal
Llicenciat en Disseny Gràfic en 1996 en l'Institut Superior de Disseny de l'Havana (ISDI). Desenvolupa la seva labor per a multitud de clients, tant en l'àmbit de la fotografia com en el del disseny a través del seu estudi Assumptes de Disseny. Des del 2006 viu a Alforja.

NO COMMENTS

Leave a Reply