Dimarts, maig 17, 2022
spot_img
HomeArqueologiaL'abric del cingle de les Campanilles de la Serra de la Mussara

L’abric del cingle de les Campanilles de la Serra de la Mussara

spot_img
- Advertisement -

L’abric del cingle de les Campanilles de la Serra de la Mussara és un abric rocós del vessant sud de la serra de la Mussara amb representacions de pintura rupestre de l’edat del bronze. El fet d’estar en una via molt transitada (mes abans que ara) que comunica al despoblat de la Mussara amb Vilaplana han condicionat la seva gairebé desaparició. Molt poca cosa queda d’aquestes pintures, és possible passar pel seu costat i no distingir-les. El seu descobriment és relativament recent, en el 1991 i destaca per la presència d’un grup de figures humanes que reprodueixen el que sembla ser algun tipus de cerimònia religiosa.

Del conjunt destaca un grup de figures humanes que ocupen un espai d’uns 20 cm d’amplada que reprodueixen el que sembla ser algun tipus de cerimònia religiosa.

La nota en la pàgina Gencat del Departament de Cultura expressa el següent:

Antecedents

El mes de novembre de 1991, un grup del Centre de Lectura de Reus, format per J. Nogues, R. Mont, J. Felip i M. Montoya, va portar a terme una travessa per la Serra de la Mussara localitzant l’abric i algunes de les pintures de la part central. Un mes després, el conjunt fou novament visitat per J. Nogues i S. Francí, descobrint-se la resta de figures del fris. Durant el mes de maig de 1992, J. Nogues, M. Salvador i M. Soronellas realitzaren les primeres fotografies. Posteriorment, J. Nogues comunicà la notícia de la troballa a R. Viñas, qui juntament amb J. Castells, del Servei d’Arqueologia, inicià la documentació del conjunt rupestre el dia 20 de gener de 1993.

La paret està formada per primes capes calisses per on es distribueixen les pintures, molt degradades i perdudes…

Durant l’any 1993 les pintures foren objecte d’una documentació exhaustiva, dins el “Projecte Corpus de Pintures Rupestres de Catalunya” portat a terme pel Servei d’Arqueologia del Departament de Cultura de la Generalitat de Catalunya.

Descripció

La cavitat on es localitzen les pintures medeix uns 12 m de longitud, 2,40 m d’alçada màxima i una fondària mitja d’1 m. El pis de l’abric constitueix una allargada i estreta plataforma penjada uns 4 m per sobre de la base de l’espadat. El camí de Les Campanilles travessa la cavitat i forma la plataforma del sòl. La paret està formada per primes capes calisses per on es distribueixen les pintures, molt degradades i perdudes, que s’extenen al llarg de 8,45 m i entre 1,30 i 1,85 m del sòl.

La cavitat on es localitzen les pintures medeix uns 12 m de longitud, 2,40 m d’alçada màxima i una fondària mitja d’1 m.

S’han documentat un total de 24 pictogrames que corresponen a representacions de quadrúpedes indeterminats, un semicercle radiat amb barra, un esteliforme radiat, digitacions, restes, petites barres, taques i restes de difícil interpretació. Del conjunt destaca un grup de figures humanes que ocupen un espai d’uns 20 cm d’amplada. El grup estava integrat per un mínim de 9 individus, tres d’ells actualment molt perduts. Les figures no porten cap mena de tocats o instruments, únicament un d’ells sembla portar un estri, que podria ser una llança o bastó llarg. Les figures estan unides per l’espatlla, el que sembla indicar algun tipus de cerimònia.

El grup estava integrat per un mínim de 9 individus, tres d’ells actualment molt perduts. Les figures no porten cap mena de tocats o instruments, únicament un d’ells sembla portar un estri, que podria ser una llança o bastó llarg

Aquest tipus de formació és un tema novedós dins les representacions pictòriques a Catalunya i recorda llunyanament els grups de “falanges” dels conjunts del nord de Castelló. Quant al color de les pictografies, aquestes presenten diverses tonalitats dins la gamma vermellós-castany fosc. El conjunt és de marcada tendència esquemàtica (llevat de dues figures amb trets naturalistes) i les tècniques utilitzades són variades (traç simple, tinta plana, digital, traç fi).

S’han documentat un total de 24 pictogrames que corresponen a representacions de quadrúpedes indeterminats, un semicercle radiat amb barra, un esteliforme radiat, digitacions, restes, petites barres, taques i restes de difícil interpretació.

En general, el conjunt es podria catalogar dins de l’Edat de Bronze, però l’existència de figures fetes amb traços més fins, poden identificar un moment posterior ja que són idèntics als estudiats a l’abric del Mas del Cingle al nord de Castelló, on una inscripció ibèrica apareix amb la mateixa tècnica de traç fi i cal.ligràfic.

- Advertisement -
alforjastark
Alforja Stark és una plataforma digital col·laborativa per a la difusió d’informació relacionada amb el municipi d’Alforja, el seu entorn i els seus habitants, que manté un especial interès en promoure l’art, la cultura, el turisme, el desenvolupament econòmic sostenible i el respecte a la natura en aquesta zona.
spot_img
RELATED ARTICLES
- Advertisment -spot_img

ÚLTIMES NOTÍCIES

RUTES A PEU PER ALFORJA

DESTACADES

Uso de cookies

Aquest lloc web utilitza cookies perquè vostè tingui la millor experiència d'usuari. Si continua navegant està donant el seu consentiment per a l'acceptació de les esmentades cookies i l'acceptació de nostra política de cookies, Fes clic a l'enllaç per a major informació.plugin cookies

ACEPTAR
Aviso de cookies