Pintures rupestres de la cova de l’Aleu

Pintures rupestres de la cova de l’Aleu

by -
1 2930

El recent descobriment d’un conjunt de pintures rupestres a la Cova de l’Aleu al Cingle Blanc d’Alforja i Arbolí, sense dubtes constitueix un fet d’enorme transcendència per a la nostra localitat, que incrementa l’orgull per part de molts d’habitar terres amb tanta significació històrica. És cert que d’altra banda el nostre jaciment se sumaria als més de 40 conjunts localitzats dins de l’àrea de les muntanyes de Prades i la Conca de Barberà, però hi ha matisos que apunten a què estem en presència d’alguna cosa molt més important.

Situació del conjunt pictòric

El conjunt de pintures rupestres de la Cova de l’Aleu es troba dins d’una de les nombroses cavitats subterrànies situades a la paret del Cingle Blanc d’Alforja i Arbolí. Aquesta, i altres cavitats properes, van ser estudiades per Salvador Vilaseca i els seus col·laboradors l’any 1935, però pel que sembla (estranyament) el conjunt pictòric va passar desapercebut. En en aquesta ocasió es va trobar un molí de mà de grans dimensions de granit i gran quantitat de fragments ceràmics decorats.

El mèrit de la troballa, fa poc més d’un any, cal atribuir-lo als excursionistes d’Alforja, durant unes exploracions que van permetre el redescobriment de la cova, perduda fa més de 70 anys per culpa del creixement de la vegetació. No va ser fins aleshores que el conjunt va cridar l’atenció, en aquest cas a Josep Estivill, qui comunicà les seves impressions a l’Hilari Aragonès el qual plantejà, per primera vegada, la possibilitat que tals representacions haguessin estat dutes a terme per l’home.

El conjunt de pintures rupestres de la Cova de l’Aleu està situat en una galeria interior a més de 50 m de l’entrada actual, per la qual es pot passar amb força dificultat. A aquest tipus de representació se’l denomina “art privat” en contraposició amb l’“art públic” realitzat en abrics o llocs a l’aire lliure. La sala on estan ubicades queda parcialment il·luminada per la presència d‘una entrada de llum natural en un saló contigu. El mural abasta una àrea de 170 cm d’amplada per 90 cm, a uns 25 d’altura sobre el nivell del sòl de la galeria. El nivell de conservació, donada la seva ubicació a l’interior d’una cova, és molt bo i no presenta danys atribuïts al vandalisme, encara que el color ha baixat en intensitat producte de les filtracions i el pas del temps.

pintures-rupestres-02
El conjunt pictòric està situat en una galeria interior a més de 50 m de l’entrada actual

Descripció del conjunt pictòric

El conjunt l’integren 4 elements pictòrics ben destacats, més algunes línies i restes de pigment, poc perceptibles, que van poder haver format part d’aquests elements. Les tres figures principals són molt similars en forma i grandària, estan formades per línies paral·leles formant un reticle o xarxa quadri-lateral, també conegudes com a “graelles”. També hi ha una figura central de menor grandària de difícil interpretació.

Les pintures van ser realitzades amb traços gruixuts i toscs al voltant dels 10 mm, emprant possiblement els dits (digitació). La gamma cromàtica utilitzada va des dels vermells fins als taronges, tonalitats pròpies dels pigments elaborats a partir de l’òxid de ferro, barrejat amb substàncies aglutinants naturals. Totes les figures són d’estil esquemàtic – abstracte i igual que d’altres representacions d’aquest estil, les nostres reflecteixen espontaneïtat i vinculació amb una acció que va poder haver ocorregut simultàniament.

Datació de les pintures

La immensa majoria de localitzacions amb pintures rupestres a Catalunya són representacions naturalistes (associades a animals i a l’home) del tipus art llevantí. La seva temporalitat cal situar-la entre l’epipaleolític perdurant fins a l’arribada de les primeres comunitats agrícoles del neolític. (10 000 – 3 000 aC). L’altre estil també present a la zona agrupa representacions més complexes identificades com a esquemàtic-abstractes, considerades posteriors a l’art llevantí, arribant fins i tot a l’edat del Bronze (5 000 – 1 000 aC). És en aquest segon grup on segurament hem d’incloure les nostres pintures, una forma de comunicació àmpliament difosa en tota la península Ibèrica i que ha estat identificat en moltes ocasions com a precursora del llenguatge. Dut a terme per comunitats eminentment agrícoles – ramaderes fins i tot mineres de les quals ja es coneix la seva existència a la vall d’Alforja des de fa aproximadament 3 000 anys.

Una incògnita per resoldre

Malgrat això no podem passar per alt la seva ubicació a l’interior d’una cova, una cosa inusual en l’art llevantí i l’esquemàtic, present a la zona. Si sumem a això la gran similitud de les nostres pintures amb els motius “de graella” àmpliament estesos en la cornisa cantàbrica, cal plantejar-se la possibilitat que les nostres pintures puguin ser atribuïdes a comunitats del paleolític Superior (20 000 – 10 000 aC.). En aquest cas estaríem com va apuntar en el seu moment Miquel Jassans, davant una troballa de singular significat. Això per descomptat solament podrà ser determinat a partir de l’anàlisi de material excavat, per personal especialitzat del Servei d’Arqueologia del Departament de Cultura de la Generalitat de Catalunya. Aquests ja estan al corrent d’aquesta troballa i han visitat el jaciment en diverses ocasions, encara que fins al moment no s’han pronunciat públicament.

Significat de les pintures

Si bé fins a l’actualitat tots són incògnites en parlar del significat de l’art rupestre en general, durant molt temps s’ha especulat amb el fet que formin part de cerimònies que vetllaven pel bon resultat de les collites o propiciaven una bona caça (màgia propiciatoria). Altres hipòtesis no menys qüestionades relacionen l’art dels abrics i les cavernes amb practiques chamánicas i estats de consciència alterada. Pel que fa a manifestacions del tipus esquemàtic l’assumpte es complica àdhuc més. Encara que no caben dubtes que tals representacions constitueixen ideogrames amb significat propi, utilitzats per a la comunicació i la transmissió d’uns coneixements imprescindibles per garantir la supervivència d’una comunitat agrícola o caçadora.

pintures-rupestres-09
El conjunt l’integren 4 elements pictòrics ben destacats, més algunes línies i restes de pigment, poc perceptibles.

Les manifestacions de “graella” (també incorrectament denominades tectiformes) semblants a les nostres (repartides com ja hem dit en tota la cornisa astur-càntabra-aquitana) tenien, segons certes hipòtesis, la funció d’identificar i diferenciar unes comunitats o grups socials d’unes altres, marcant o delimitant el territori. En certs casos també s’han descrit com a teulades de cabanyes, fins i tot com a paranys per capturar espiritus. A diferència de les nostres, aquestes representacions apareixen regularment tancades o contingudes dins d’un quadrilàter, cosa que no impedeix establir cert paral·lelisme. Tot i això una de las hipòtesis que no volem descartar es basa en relacionar les pintures de la cova de l’Aleu amb alguna especie de calendari empleat per regir el temps dels collites i els cicles agraris generat a partir de’ls moviments orbitals astronòmics (generalment del sol). Encara que som conscients que aquest tipus de representacions vistes des dels nostres dies no tenen una fàcil explicació.

Protecció i divulgació per a la seva conservació.

Els conjunts de pintures rupestres de Catalunya foren declarats l’any 1985 Bé d’Interès Cultural. La nostra àrea, conjuntament amb altres localitzacions del llevant peninsular, va ser catalogada el 1998 Patrimoni de la Humanitat per la UNESCO per la gran quantitat de jaciments i el seu valor per a l’estudi de l’imaginari dels nostres avantpassats. La qual cosa obliga a tots els àmbits de l’Administració a la protecció i conservació específica d’aquests tipus de béns i si fos possible crear les condicions per la seva exposició pública.

Aquesta és la raó per la qual de moment no es pot visitar el nostre jaciment. Creiem en la divulgació responsable com una eina imprescindible per a la seva cura i preservació. Solament serem capaços de protegir-la si fem possible que es conegui el seu valor com a testimoniatge i la seva importància per a l’estudi del nostre passat més remot.

Roelio Portal Tejo

 

Rogelio Portal
Llicenciat en Disseny Gràfic en 1996 en l'Institut Superior de Disseny de l'Havana (ISDI). Desenvolupa la seva labor per a multitud de clients, tant en l'àmbit de la fotografia com en el del disseny a través del seu estudi Assumptes de Disseny. Des del 2006 viu a Alforja.

1 COMMENT

Leave a Reply