Escultor Jassans: projectes de gran format al Baix Camp

Escultor Jassans: projectes de gran format al Baix Camp

by -
0 725

…els encàrrecs de caràcter monumental van obrir la seva obra a la resta de la societat, no tan acostumada a esdeveniments artístics.

La gran qualitat artística i humana de l’escultor Jassans va fer que gaudís d’una bona reputació dins del món artístic català; les seves exposicions, tant individuals com col.lectives, mostren l’interès de les galeries per comptar amb la seva participació. A més, les ressenyes dels crítics ens demostren la seva favorable rebuda per part del públic. Però, més enllà de la percepció que d’ell es tenia en el circuit d’aficionats i professionals de l’escultura, els encàrrecs de caràcter monumental van obrir la seva obra a la resta de la societat, no tan acostumada a esdeveniments artístics.

escultor-jassans-24
La Flama, una imponent escultura de tres metres d’alçada que, gràcies al saber fer de l’escultor, se’ns presenta amb una sublim vertical d’una lleugeresa sorprenent.

L’escultura pública té uns altres condicionaments que l’escultura de petit format o escultura de galeria. Aquestes obres acaben integrant-se en el paisatge visual dels ciutadans, i sovint adquireixen notorietat com a punt de referència transcendint la identitat tant de l’artista que les va crear com del personatge o de les efemèrides que rememora.

L’escultura pública té uns altres condicionaments que l’escultura de petit format o escultura de galeria.

Potser aquest hauria de ser l’hàbitat natural de l’escultura, com ho fou la gran escultura del passat, concebuda per il.luminar com si d’un far es tractés, a través de la llum de la bellesa plàstica, i que recorda als ciutadans un il.lustre compatriota o una gesta històrica, transmetent els valors morals que alimenten el substrat social, tot creant la identitat col·lectiva.

La responsabilitat que suposa la creació d’aquest tipus d’obres requereix un gran domini de l’ofici escultòric. Primer s’ha de dominar el llenguatge plàstic ja que no és una tasca fútil la que s’encomana a l’artista que, com hem dit, haurà de crear una peça que el transcendirà i serà heretada pels seus conveïns, adquirint un significat emotiu en la majoria de casos impredictible. Però també s’ha de ser molt destre en la tècnica i s’han de conèixer i preveure les complexitats que comporta l’escala que requereixen els monuments públics.

Josep-Taverna-01
l’homenatge a Josep Taverna a Alforja (1963)

Jassans atresorava tots els requisits necessaris per a la realització d’aquest tipus d’encàrrecs, i així ho van saber veure els responsables d’adjudicar els projectes que va realitzar durant tota la seva trajectòria. Aquests són: l’homenatge a Josep Taverna a Alforja (1963), El Vent (1989) i Cant a la vida (1990), ambdues a la ciutat de Reus, el seu Sant Jordi de la seu del Consell del Baix Camp (1993), La Flama a l’Institut Pere Mata de Reus (1996), l’homenatge a Isabel Besora, més conegut com La Pastoreta, al Santuari de la Misericòrdia de Reus (2000), i l’escultura homenatge a Lluís Companys, La República, que es troba a la Casa de la Vila de la Selva del Camp (2001), entre d’altres.

Destaquem La Flama, una imponent escultura de tres metres d’alçada que, gràcies al saber fer de l’escultor, se’ns presenta amb una sublim vertical d’una lleugeresa sorprenent. Aquesta obra commemora el centenari de l’Institut Pere Mata de Reus, realitzada en bronze. Se’n van fondre una sèrie de reproduccions de 50 cm. d’alçada.

Cal fer una especial menció a La Pastoreta, escultura que sens dubte ens remet al nexe Rebull-Jassans.

escultor-jassans-03
La Pastoreta: Del hieratisme de Rebull a la naturalitat de l’escultor Jassans

Finalment, cal fer una especial menció a La Pastoreta, escultura que sens dubte ens remet al nexe Rebull-Jassans. Tots dos escultors van assolir l’encàrrec de representar la mateixa figura. Dues magnífiques escultures que, encara que comparteixen la mateixa gènesi, tant a nivell temàtic (l’homenatge a Isabel Besora) com a nivell conceptual (la recerca de la puresa formal) tenen una interpretació diferent, ressò de la personalitat creadora d’ambdós escultors. Del hieratisme de Rebull a la naturalitat de l’escultor Jassans, i tants altres detalls com ara l’estil o l’originalitat, que no depenen de la capacitat per “inventar nous llenguatges”, sinó de saber interpretar amb honestedat i passió el llenguatge de la Forma.

Jorge Egea – Adrián Arnau 

Fotos: Rogelio Portal


alforjastark
Alforja Stark és una plataforma digital col·laborativa per a la difusió d’informació relacionada amb el municipi d’Alforja, el seu entorn i els seus habitants, que manté un especial interès a a promoure l’art, la cultura, el turisme i el desenvolupament econòmic en aquesta zona.

NO COMMENTS

Leave a Reply